Glass og krukker med vannlås

Fermenteringskrukker, gjæringskrukker, gjærlås

Glass til gjæring eller fermentering trenger ofte vannlås. Det finnes mange ferdige produkter på markedet for fermentering og øllaging. Ustyret er ofte dyre og utstyret for øllaging er gjerne for store volum for hjemmeproduksjon.

Bruk

Krukkene brukes til sjampanje, cider og mjødproduksjon, det kan også brukes til fermentering av mat. De ferdige krukkene kommer med vekter til å veie ned maten, dersom du lager egne krukker må du selv finne noe du kan bruke tild ette formålet.

Kjøpte fermenteringsglass/gjæringsglass

Av alle de krukkene og glassene som finnes på markedet for fermentering, synes jeg kilner sine med vannlås er de mest allsidige. Disse kan du bruke både til fermentering av mat og til å lage alkoholholdig drikke i. De er romslige, de største rommer ca 3 liter og de små ca 1 liter. De er lett å få kjøpt i norske butikker. Glassene kan kjøres i oppvaskmaskin og tåler sterilisering. NB vannlåsen må behandles forsiktig under sterilisering, beskrevet i en annen artikkel om rengjøring og sterilisering.

Hjemmelagde fermenteringsglass/gjæringsglass med vannlås

Da jeg trengte to sett med fermenteringskrukker og synes at kilner glassene var i dyreste laget, undersøkte jeg muligheten for å lage glassene selv. Jeg prøvde å finne noen gode oppskrifter på dette på internet, men det var ingen som var tilpasset produkter jeg hadde tilgang på fra før. Etter litt undersøkelser fant jeg ut at en kunne lage slike glass selv for 1/3 av prisen ved å bruke IKEA glass med lokk i kombinasjon med silikonpropp og vannlås (kjøpt på ølbryggingsbutikk). I den lokale bryggerbutikken fikk jeg god hjelp å finne propper som fungerer godt som forseiling og base for vannlåsen. Disse er i silikon og tetter godt. Krukkene fra IKEA hadde en fordel med at jeg kunne kjøpe til ekstra lokk. Jeg har dermed lokk både til gjæring og til oppbevaring til de samme krukkene.

Dette trenger du

Verktøy

  • Bormaskin
  • Hullbor ca 20 mm
  • Vanlig bor til forborring
  • Skarp kniv

Deler for 1 ferdig glass

  • IKEA glass – Denne heter krukke med lokk, er 3.3 l og er en del av 365+ serien.
  • IKEA lokk – Ekstra Rundt lokk til krukke, 365+ serien. Greit å ha ekstra lokk for tett oppbevaring.
  • Silikonpropp – finnes i forskjellig størrelser jeg bruke en som er 17-22 mm i diameter
  • Vannlås – finnes i to hovedttyper, denne vil ikke ha behov for etterfylling av vann.

Slik gjør du

  • Forbor hull i ett av lokkene
  • Bruk hullbor til å utvide hullet til 20 mm
  • Skjær av /rens kanten for overføldig plast, pass på så du ikke utvider hullet.
  • Skru i silikonproppen
  • Sett på Vannlåsen

Før du bruker dette må du selvsagt vaske og sterilisere alt utstyret, dette er beskrevet i en annen artikkel.

1 tanke om “Glass og krukker med vannlås”

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..